جنگلهای حرا، شگفتی خلقت دنیای گیاهان

جنگل‌ حرا را به‌ عنوان جنگل دریایی نیز می‌شناسند. این جنگلها در جزایر خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند.
درختان حرا بسیار مقاوم هستند که با حداقل نیازها در سواحل دریا رشد می‌کنند و به‌دلیل عمر طولانی‌شان، تنه‌هایی بسیار محکم دارند. نمی‌توانند دماي كمتر از 5 درجه سانتي‌گراد را حمل کنند و شوري بين 20 تا 32 در هزار هم دلخواه آنان برای رشد است.

زمانِ بالا آمدن آب، درختان تا گلوگاه فرو می‌روند و در نگاه اول به جنگلی شناور می‌مانند. جنگل حرا که مرتب در جزر و مد دریا زیر آب فرو می‌رود و بیرون می‌آید، وقت پایین رفتن آب ریشه‌هایش پیدا می‌شود. ریشه‌های کوتاهی که تعداد زیادی ریشه فرعی آن به طرف بالا می‌روند و به‌طور متوسط تا ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند (اسلاید 2)
برگ‌ها با قاعده باریک و بیضی‌شکل و میوه‌ای بادامی‌شکل دارند.
ارتفاع درخت بین ۳ تا ۶ متر است.

پوست درخت خاصیت تصفیه‌کنندگی دارد و آب دریا را می‌گیرند و با دفع نمک آن، بخش شیرین آن را جذب می‌کنند. درخت حرا را می‌توان یک تصفیه‌خانه آب شیرین‌کن طبیعی دانست.

نحوه تکثیر: دانه درختان حرا روی درخت جوانه می‌زند؛ سپس با جداشدن از پایه مادری خود، در گل‌ولای پای درختان فرو می‌رود و نهال جدیدی به وجود می‌آید؛ همین سبک تکثیر باعث ایجاد چنین منطقه‌ جنگلی زیبایی شده است.

درختان جنگل حرا قدمت زیادی دارند و در همه فصول سال سرسبز هستند و به همین دلیل، به نام جنگل همیشه بهار نیز شناخته می‌شوند. با فرارسیدن خرداد، درخت حرا گل‌های زردرنگی می‌دهد.

جانوران ساکن یا مهاجر: حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و… جز پرندگان مهاجر این جنگلها است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *