️ رعد و برق راهی برای کوددهی رایگان به زمین

اتمسفر دارای ۷۸ درصد نیتروژن است. اما گیاهان نمی توانند گاز نیتروژن را به صورت مستقیم از هوا جذب نمایند. تنها راه گیاه برای تامین نیتروژن این است که به فرمی غیر از فرم گازی در اختیارش قرار بگیرد.
هر مولكول نیتروژنی كه در هوا وجود دارد دارای 2 اتم است كه پیوند ملکولی محکمی دارند، گیاه زمانی می تواند نیتروژن را جذب کند که پیوند میان اتمها شکسته شده و این دو اتم جدا شوند. ملکول نیتروژن N2 بسیار پایدار و محکم است بنابر این شکستن این ملکول با انرژی کم میسر نیست و نیازمند انرژی زیادی هستیم که این پیوند را بشکنیم. هنگام رعد و برق انرژی الكتریكی لازم برای جدا كردن اتم‌های نیتروژن از همدیگر به وجود می آید، زمانی که رعد و برق زده می شود، اتمهای نیتروژن موجود در هوا از هم گسسته شده و همراه با قطرات باران در زمین نفوذ می کنند و با مواد معدنی موجود در خاک ترکیب قابل جذب برای گیاه به وجود می آورند. یکی از معروفترین ترکیباتی که بدین ترتیب در خاک پدید می آید نیترات است.
یک رعد حدودا دمای ۲۷۰۰۰ درجه سانتیگراد و بالاتر از خورشید دارد. و دارای میلیاردها ولت الکتریسیته است. ️انرژی رعد و برق مولکول های #نیتروژن در هوا را می شکند. بعضی از اتمهای آزاد نیتروژن با اکسیژن ترکیب می شوند و تبدیل به #نیترات و همراه با باران به زمین میرسند. این نیترات ها یک کود طبیعی قوی هستند. قطرات باران نیترات را به زمین در فرم محلول میرساند و گیاهان آن را به راحتی جذب می کنند.
علاوه بر این، قطرات باران ذرات معلق دیگر در هوا را نیز جذب میکند مانند گرد و غبار. و این مواد غنی از مواد بیولوژیکی را به زمین منتقل می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *